Wat is dry needling

Dry needling is een effectieve techniek voor de behandeling van spierpijnen en spiergerelateerde klachten.De behandeling kenmerkt zich door het inbrengen van speciale fijne naaldjes op specifieke plaatsen, de zogenaamde ‘triggerpoints’ of spierknopen,in onderliggend spierweefsel. Het doel van de behandeling is het wegnemen of verlichten van pijn.

Letterlijk vertaald betekent het: Het gebruik van een ’droge’naald. Er wordt expliciet benadrukt dat er geen vloeistoffen, dus geen injecties aan te pas komen. Dry needling wordt uitgevoerd met acupunctuurnaalden die in de ‘triggerpoints’ van een patiënt worden gezet.

Wat zijn "triggerpoints"?

Een triggerpoint kun je vergelijken met een pijnlijke knoop in een toch al verkrampte spier. Als je op zo’n pijnlijke spierknoop drukt, kan die vaak een pijnlijke uitstraling geven in het lichaam. Zo kan een pijnlijke spier in de rug uitstraling in het been veroorzaken. Deze pijn pakken we aan door het triggerpoint te behandelen.

Ontspanning & aanspanning

Na de behandeling kan de spier weer ontspannen ,maar ook een gezonde aanspanning leveren. De dry needling behandeling leidt vaak tot een directe pijnvermindering. De spierspanning neemt voelbaar af en de beweeglijkheid neemt toe. Bovendien is de doorbloeding van de spier aanzienlijk verbeterd.

Hoe voelt een dry needling behandeling aan?

Als de spierverharding wordt aangeprikt, kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dit geeft een soort krampgevoel en kan gepaard gaan met een locale pijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Het inbrengen van het naaldje voelt u niet.

Niet vergelijkbaar met acupunctuur

Dry needling is niet vergelijkbaar met acupunctuur. Bij acupunctuur behandeld men de meridianen, de energiebanen. Bij de dry needling wordt de spier aangepakt die de directe pijn en eventuele uitstralende pijn veroorzaakt.

Wat kost het?

Deze methode maakt deel uit van de algehele behandeling fysiotherapie. Indien uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, dan vallen ook de kosten van dry needling hieronder. Voor meer uitleg en gedetailleerde uitleg over dry needling kijk op de site: www.dryneedling.nl Voor vragen of om eventueel een afspraak te maken, kunt u vragen naar Astrid lanen.