Manuele Therapie

Wanneer naar een manueel therapeut?

Als u een gewricht slecht kunt bewegen, of daarbij pijn heeft, kan manuele therapie uitkomst bieden. Het gaat hier om gewrichten in armen, benen, handen en voeten, maar ook de gewrichten van de rug en nek.

Enkele voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen zijn:

Hoofd- en nekpijn in combinatie met slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
Nek- en schouderklachten, al dan niet met uitstraling naar de armen;
Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
Hoge rugklachten met rib- en borstpijn;
Duizeligheid bij het bewegen van de nek;
Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
Heupklachten.

Als u klachten aan gewrichten heeft, of één van bovenstaande klachten herkent, kunt u zonder verwijzing een screening laten doen. Tijdens een vervolgonderzoek zal blijken of en hoe uw specifieke klacht verholpen kan worden. Direct na de eerste afspraak heb je dus duidelijkheid.

Behandeling: effectieve therapie

Het doel van de manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds het verbeteren van uw houding en beweging.
Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast, ondersteund met instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Voor wie?

Manueel therapie is in principe voor iedereen geschikt, ongeacht de leeftijd.

Vrije toegang

Sinds januari 2006 is er geen verwijzing van een arts voor nodig. U kunt dus zelf een afspraak maken voor een screening en onderzoek door de manueel therapeut.

Kosten

Manueel Therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 is een aanvullende verzekering nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Voor vergoedingen in aanvullende pakketten kijk op www.defysiotherapeut.com .